Tegenwoordig vindt bijna overal langs de snelwegen stations om de elektrisch auto snel op te laden. Daarbij kunnen snelheden worden gehaald tot 1250 km per uur laden, ofwel: in een kwartier heb je er in theorie 313 km bereik bij. Dan denkt de doorsnee benzinerijder al gauw “waarom al dat gedoe met laadpalen in stad en speciaal gereserveerde parkeerplekken voor ladende elektrische auto’s. Waarom niet alleen maar snelladen?”  

Het antwoord is simpel. Snelladen kost meer tijd dan regulier laden.

Eerst even een beetje theorie. We kunnen een elektrische auto op 2 manieren opladen.

  • Met wisselstroom (AC). De laadcapaciteit bedraagt dan tussen de 4 en 22 kW. Dat komt neer op een toename van het bereik van 20-110 km per laad-uur. Dit zijn de laadpalen die veelal in de steden bij parkeerplaatsen staan. We noemen dit ook wel regulier laden.
  • Met gelijksstroom (DC). Dit zijn de snelladers. De laadcapaciteit bedraagt dan ongeveer 50-250 kW. Dat komt neer op een toename van het bereik van 250-1250 km per laad-uur. Snelladers zijn doorgaans langs de snelwegen en doorgaande routes geplaatst.

Waarom kost snelladen dan meer tijd?

Het antwoord is eigenlijk erg eenvoudig. Als je de auto laad bij een langzame reguliere lader” doe je dat bij je werk of bij je huis. De benodigde extra tijd is niet meer dan het aansluiten van de stekker en de laadpas langs de lezer houden. Meer dan een halve minuut heb je niet nodig. De auto is volgeladen als je na werktijd of ’s-ochtends weer bij de auto komt.

Bij de snellader blijf je wachten tot de laadsessie voorbij is. Je kan ondertussen wel je email checken of een kop koffie drinken, maar je moet extra tijd reserveren voor het laden. Daarom kost snelladen je meer tijd.

Conclusie

Regulier laden kost minder tijd omdat je tijdens het laden gewoon thuis achter de buis zit of aan het werk bent. Jouw auto staat toch gemiddeld 20 uur per dag stil? Dan is het handig om juist in die uren je EV op te laden. Snelladen doe je alleen als het moet: op lange ritten waarbij er tussentijds geen stops worden gemaakt. O ja: snelladen is ook meestal 2x zo duur als parkeerladen. Nog een goede reden.  Maar gaan we op één dag in één rit meer kilometers rijden dan de accu aankan? Dan is de snellader natuurlijk ideaal en noodzakelijk.

Snelladen EV’s kost meer tijd dan regulier laden